Design, formgiving, visuell kommunikasjon, kreativ utforming, layout. Kjært barn har mange navn. Å ha et spennende og tiltalende visuelt uttrykk er viktigere enn noen gang.

Vi designer alt av logo og bedriftsprofiler, ikoner, nettsider, trykksaker, kampanjer, profilering og markedsmateriell for alle bransjer. Kunnskap om både digital markedsføring, trykk og produksjon gjør at vi alltid leverer gjennomtenkte designløsninger til alt informasjonsmateriell og til alle flater.

Våre designtjenester

Digital design

Når vi designer nettsider har vi stort fokus på struktur og brukervennlighet. Nettsider skal og må ha godt og relevant innhold, og gode landingssider for både organisk søk og annonsering. Gjennom nøye gjennomtenkt interaksjonsdesign finner vi krysningspunktet mellom forretningsmål og brukerens behov på nettstedet. I tillegg skal den selvfølgelig være fin å se på, oppleves moderne og oppdatert.

Tradisjonell design

Grafisk Senter skreddersyr bokdesign, reklamedesign, kataloger, årsmeldinger, magasin og andre trykksaker. Med stor kontaktflate innen trykkerier har vi en unik kompetansebredde med optimal tilpasning til mediet du skal benytte.

Grafiske profilhåndbøker

Grafisk Senter utvikler gjennomtenkte og gode grafiske profilhåndbøker for både grundere, små og mellomstore bedrifter. Profilhåndboken er et viktig verktøy som legger grunnlaget for en profesjonell, helhetlig og gjenkjennelig identitet og kommunikasjon.

Illustrasjons- og og infografikk

Illustrasjoner bidrar til særpreg og egenart. Illustrasjoner og infografikk gjør kommunikasjonen enklere tilgjengelig og lettere å huske. Det å ha samme stil på illustrasjoner gjennom hele profilen og på all kommunikasjon bidrar til å skille deg ut og bli gjenkjent.

 

Universell utforming

Samfunnet skal legges til rette for mennesker i alle aldre, med ulike forutsetninger og evner. Regjeringens handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet, sier at hele Norge skal være universelt utformet i 2025.

Hva betyr det for deg som skal kommunisere med dine kunder og brukere? Hva bør du tenke på når dokumentet skal kunne leses av alle?

NTNU Grafisk senter har laget retningslinjer for universell utforming. 

De oppsummerer det slik:

  • Velg en font uten seriffer: f.eks Arial, Verdana, Helvetica, Times New Roman er en mye brukt skrifttype, men gir ikke god nok lesbarhet for dårlige lesere.
  • Løpende tekst skal ha minimum skriftstørrelse 12.
  • Unngå versaler (store bokstaver) og kursiv i den løpende teksten. I overskrifter er det ok.
  • Understreket tekst skal forbeholdes hyperlenker.
  • Venstre marg skal være rett, høyre takkete/ujevn. Da er det lettere å orientere seg i teksten.
  • Sørg for tydelig og permanent avstand mellom ordene.
  • Sørg for gode kontraster, for eksempel svart tekst på hvit bakgrunn, grønn tekst på hvit bakgrunn, blå tekst på hvit bakgrunn eller svart tekst på gul bakgrunn.
  • Vær oppmerksom ved bruk av negativ tekst (hvit/lys tekst på mørk bakgrunn): For tynn strek i bokstavene kan gi dårlig lesbarhet.
  • Unngå tekst på bilder og mønstret bakgrunn. Jevn, svakt farget bakgrunn kan være ok når kontrastene er gode.
  • Se mer på www.uutilsynet.no/brukerutfordringer/intro-til-universell-utforming/238

I tillegg trengs nok luft. Et tettpakket dokument er tungt å lese og vanskelig tilgjengelig.

Og husk: Dette er minst like viktig når du kommuniserer på nett. Da Google hadde den store oppdateringen av algoritmene for en tid tilbake siden, ble nettsider som ikke var universelt utformet, over natta mindre synlig. De blir nedprioritert i søk.